Pyöräilijän asusteet

Osio: 
Neulonta ja virkkaus
Kuva: 

Julkaistu numerossa 5/2009

Baskeri

Päänympärys: n. 54 cm.
Tarvikkeet: Anchor Pellicano 5 -lankaa ruskeaa (358) 2 kerää. Sukkapuikot nro 2,5 ja 3 tai käsialan mukaan. Virkkuukoukku nro 2,00 tai käsialan mukaan.

Lankatiedustelut: Coats Opti Crafts Oy, puh. (09) 274 871.

Ohjetiedustelut: Irja Mäkinen, puh. (03) 68 81283, ma–ke klo 10–14.

Neuletiheys: 20 s ja 40 krs 2-kertaisella langalla neulottua ainaoikeaa paksummilla puikoilla = 10 cm.

Joustinneule: 1 o, 1 n. Ainaoikeinneule suljettuna neuleena: neulo vuorotellen 1 krs nurin ja 1 krs oikein.

Neulo näin: Luo (ja neulo) 2-kertaisella langalla ohuemmille sukkapuikoille 100 s ja aloita suljettuna neuleena joustinneule. Kun jousteen korkeus on 4 cm, vaihda työhön paksummat sukkapuikot ja aloita ainaoikeinneule, lisää sen 1. krs:lla s-luvuksi tasavälein 130 s. Kun olet neulonut ainaoikeaa 13 cm, aloita kavennukset. 1. kavennus-krs: *neulo 11 o, 2 s o yhteen*, toista *-* =120 s. Neulo 2 krs ilman kavennuksia. 2. kavennus-krs: *neulo 10 o ja 2 s o yhteen*, toista *-* =110 s. Neulo 3 krs ja tee 3. kavennus-krs: *neulo 9 o, 2 o yhteen*, toista *-* =100 s. Päätä s:t kerralla.

Virkkaa kukka näin: Virkkaa 1-kertaisella langalla 6 kjs ja sulje renkaaksi ps:lla. 1. krs: tee 2 kjs ja sitten renkaaseen 15 ks. Sulje krs ps:lla. Jatka virkkaamista piirroksen mukaan 2. krs:lta eteenpäin. Kun olet virkannut kaikki 12 krs, katkaise lanka. Ompele kukkanen baskerin aukkoon päälaelle.

Raidallinen huivi

Huivin koko: n. 17 x 158 cm.

Tarvikkeet: Anchor Pellicano 5 -lankaa 2 kerää: valkoista (1) ja vaaleansinistä (136) sekä 1 kerä: vaaleanpunaista (1020) ja ruskeaa (358). Puikot ja virkkuukoukku nro 2 tai käsialan mukaan.

Lankatiedustelut: Coats Opti Crafts Oy, puh. (09) 274 871.

Ohjetiedustelut: Irja Mäkinen, puh. (03) 68 81283, ma–ke klo 10–14.

Neuletiheys: 33 s ja 38 krs siksak-neuletta = 10 cm.

Raidoitus: 10 krs v.sinisellä, 20 krs v.punaisella, 26 krs valkoisella, 10 krs ruskealla, 20 krs valkoisella, 52 krs v.punaisella, 52 krs v.sinisellä, 10 krs valkoisella, 20 krs ruskealla, 68 krs v.punaisella, 10 krs v.sinisellä, 68 krs ruskealla, 68 krs v.sinisellä, 20 krs ruskealla, 10 krs v.punaisella, 26 krs valkoisella, 26 krs v.sinisellä, 20 krs valkoisella, 10 krs ruskealla, 26 krs valkoisella, 20 krs v.punaisella ja 10 krs v.sinisellä =602 krs.

Neulo näin: Luo v.sinisellä langalla 56 s ja neulo 1 krs oikein. Aloita sitten siksak-neule. 1. krs: neulo reuna-s, *tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli), neulo 6 o, lk, 2 o, lk, 6 o, 2 o yhteen*, toista *-* ja neulo reuna-s. 2. krs: neulo nurin. Toista 1.–2. krs:ia raidoittaen kunnes olet tehnyt kaikki 602 krs, päätä s:t.

Viimeistely: Levitä huivi alustalle mittoihinsa ja anna kuivua. Virkkaa 14 kukkaa piirroksen 2b mukaan v.sinisellä langalla. Kiinnitä huivin molempiin päihin 7 kukkaa.

Laukku

Laukun koko: Pohjan leveys n. 36 cm ja laukun korkeus n. 32 cm.
Tarvikkeet: Anchor Pellicano 5 -lankaa ruskeaa (358) 4 kerää ja vaaleansinistä (136) 2 kerää. Virkkuukoukut nro 3 ja 2 tai käsialan mukaan. Valmiit sangat.

Lankatiedustelut: Coats Opti Crafts Oy, puh. (09) 274 871.

Ohjetiedustelut: Irja Mäkinen, puh. (03) 68 81283, ma–ke klo 10–14.

Virkkaustiheys: 22 s ja 10 krs 2-kertaisella langalla virkattua nyppyvirkkausta paksummalla koukulla = 10 cm. 23 ks ja 24 krs ks-virkkausta 2-kertaisella langalla paksummalla koukulla = 10 cm.

Virkkaa 2-kertaisella langalla laukkuosa näin: Virkkaa aloitusketjuksi 2-kertaislla v.sinisellä langalla, paksummalla koukulla 71 kjs ja aloita ks-virkkaus edestakaisin, korvaa aina krs:n 1. ks 1 kjs:lla. Kavenna samalla molemmissa reunoissa 1 s joka 4. krs 5 kertaa =61 ks. Kun laukun korkeus on 10 cm, vaihda työhön 2-kertainen ruskea lanka ja aloita nyppyvirkkaus piirroksen 2a mukaan. Tee piirroksesta ensin krs:t 1.-5. ja toista sitten krs:ia 2.-5. ja lisää samalla molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs 10 kertaa =81 s. Jatka suoraan ilman lisäyksiä. Kun kappaleen korkeus on 32 cm, olet laukun pohjan kohdalla, tee toinen puoli edellisen peilikuvaksi.

Virkkaa taskut näin: Virkkaa 2-kertaisella ruskealla langalla paksummalla koukulla 7 kjs aloitusketjuksi ja aloita ks:t edestakaisin. Lisää samalla molemmissa reunoissa joka krs 1 x 2 s ja 4 x 1 s =19 ks. Jatka ilman lisäyksiä kunnes taskun korkeus on 7 cm. Virkkaa vielä taskun kaarevaan reunaan 1 krs ks:ita. Tee toinen tasku samoin.

Viimeistely: Ompele sivusaumat ja kiinnitä taskut mallikuvan mukaan. Kiinnitä sangat laukun yläreunaan. Virkkaa sitten ohuemmalla koukulla ruskealla 1-kertaisella langalla 6 kukkaa piirroksen 2b mukaan ja 4 kukkaa piirroksen 2c mukaan. Kiinnitä kukat laukun siniseen osaan.

Ruusuhuivi

Huivin koko: n. 110 cm pitkiltä sivuiltaan.

Tarvikkeet: Anchor Pellicano 5 -lankaa ruskeaa (358) 3 kerää. Virkkuukoukku nro 2,00 tai käsialan mukaan.

Lankatiedustelut: Coats Opti Crafts Oy, puh. (09) 274 871.

Ohjetiedustelut: Irja Mäkinen, puh. (03) 68 81283, ma–ke klo 10–14.

Neuletiheys: 31 s ja 12 krs ruutuvirkkausta = 10 cm.

Virkkaa näin: Virkkaa aloitusketjuksi 7 kjs, jätä 6 kjs väliin ja tee seuraavaan s:aan 1 p + 2 kjs + 1 p. 2. krs: 6 kjs, *tee 1 p p:n päälle, 2 kjs*, toista *-* vielä 2 kertaa ja tee 1 p samaan kohtaan kuin edellinenkin p. Jatka virkkaamista piirroksen 9b ja sitten 9a mukaan. Kun olet tehnyt huivin valmiiksi, virkkaa sen vinoihin reunoihin ks:ita piirroksen 9b mukaan. Tee sitten reunus näihin s:ihin piirroksen 9c mukaan. Tee molempiin vinoihin reunoihin 16 mallikertaa ja alakulmaan 1 mallikerta. Katkaise ja päätä lanka.

Parhaat käsityöliikkeet

Kauneimmat Käsityöt 3/17

Erikoisnumero

Uusin erikoisnumero Kodikasta virkaten ja neuloen! Soita ja tilaa p. 08-537 0370 tai tilaajapalvelu(@)kolmiokirja.fi.