Punainen pusero ja laukku

Osio: 
Neulonta
Kuva: 

Koko: 38 (40)

Valmiin neuleen mitat

Vartalon ympärys: 84 (90) cm
Koko pituus: 42 (43) cm + kaarroke
Hihan sisäpituus: 7 cm

Langanmenekki: puseroon Anchor Style Magicline Dotty -lankaa 400 (450) g punakirjavaa (1508) ja Anchor Style Creativa -lankaa punaista (1318) 50 g, laukkuun Anchor Style Magicline Dotty -lankaa 200 g punakirjavaa (1508) tai beigekirjavaa (1504) ja Anchor Style Creativa -lankaa punaista (1318) tai beigeä (1337) 50 g..

Lankatiedustelut: Coats Opti Crafts Oy, puh. 019-529 2100.

Ohjetiedustelut: Irja Mäkinen puh. 03-688 1283, ma–ke klo 10–14.

Puikot: Puseroon nro 4 tai käsialan mukaan, laukkuun nro 3,5 tai käsialan mukaan.

Virkkuukoukku: Nro 3,5.

Muut tarvikkeet: Laukkuun 40 x 70 cm lankaan sopivaa vuorikangasta.

Neuletiheys: 19 s ja 26 krs sileää neuletta paksummilla puikoilla = 10 cm.

Virkkaustiheys: Laukussa 3 virkkauksen mallikertaa ja 8 krs = 10 cm.
Sileä neule: Neulo oikealla oikein ja nurjalla nurin.

Pusero

Takakappale: Luo punakirjavalla langalla 86 (92) s ja neulo sileää neuletta. Kavenna 21. krs:lla molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten kavennukset joka 22. krs vielä 2 kertaa =80 (86) s. Kun kappaleen korkeus on 35 cm, päätä molemmissa reunoissa kädentietä varten joka 2. krs 1 x 3 (4) s, 1 x 2 (3) s ja 3 x 1 s =64 (66) s. Kun kädentien korkeus on 7 (8) cm, päätä s:t kerralla.

Etukappale: Neulo kuten takakappale.

Hihat: Luo punakirjavalla langalla 56 (60) s ja neulo sileää neuletta. Kun hihan pituus on 7 cm, päätä molemmissa reunoissa pyöriötä varten joka 2. krs 1 x 3 (4) s, 1 x 2 (4) s ja 3 x 1 s. Kavenna sitten molemmissa reunoissa joka 4. krs 5 (6) x 1 s ja päätä vielä joka 2. krs pienemmässä koossa 3 x 3 s ja suuremmassa koossa 2 x 4 s. Päätä loput 12 (10) s kerralla.

Viimeistely: Levitä kappaleet alustalle mittoihinsa, kostuta sumuttamalla ja anna kuivua. Virkkaa punaisella langalla etu- ja takakappaleen yläosat piirrosten mukaan. Ompele sitten olka-, sivu- ja hihasaumat sekä kiinnitä hihat.

Laukku

Laukun etu- ja takakappale: Virkkaa kirjavalla langalla aloitusketjuksi 56 kjs ja tee ensin etukappale piirroksen yläreunan mukaan. Virkkaa sitten samasta aloitusketjusta lähtien takakappale samoin. Poimi sitten yksivärisellä langalla laukun toisesta yläreunasta 45 s ja neulo 7 cm sileää neuletta, päätä s:t. Tee toiseen yläreunaan samanlainen reunus.

Sangat: Luo yksivärisellä langalla 85 s ja neulo sileää neuletta 11 krs, päätä s:t. Taita sanka pitkittäin kahtia ja ompele reunat yhteen. Tee toinen sanka samoin.

Viimeistely: Leikkaa vuorikappaleesta virkatun kappaleen mukaan vuori + saumanvarat. Ompele virkkauksen sivusaumat, jätä molempiin yläreunoihin 10 cm:n aukot. Ompele vuori samoin. Kiinnitä vuori laukun sisään. Taita vuorikappaleen yläreunat nurjalle ja kiinnitä virkkauksen yläreunaan nurjalle puolelle. Kiinnitä lopuksi sangat.

Parhaat käsityöliikkeet

Kauneimmat Käsityöt 3/17

Erikoisnumero

Uusin erikoisnumero Kodikasta virkaten ja neuloen! Soita ja tilaa p. 08-537 0370 tai tilaajapalvelu(@)kolmiokirja.fi.