Punainen baretti ja raidalliset lapaset

Osio: 
Neulonta
Kuva: 

Punainen baretti

Julkaistu nrossa 6/09

Koko: Ennen huovutusta päänympärys on n. 70 cm ja baretin korkeus on n. 30 cm.
Huovutuksen jälkeen päänympärys on n. 56 cm ja korkeus on n. 20 cm.

Langanmenekki: Wash+Felt-it! fine –lankaa 100 g punaista (00106) ja 50 g valkoista (00102) sekä mustaa (00101).

Puikot: 80 ja 60 cm pitkät pyöröpuikot nro 5-6 ja samanpaksuiset sukkapuikot tai käsialan mukaan.

Tiheys: Ennen huovutusta 16 s ja 22 krs ja huovutuksen jälkeen 20 s ja 30 krs sileää neuletta =10 cm.
Sileä neule suljettuna neuleena: Neulo kaikki krs:t oikein.

Tee näin: Luo apulangalla reunusta varten 8 s ja jaa s:t 3:lle sukkapuikolle. Neulo sitten sileää neuletta suljettuna neuleena vuorotellen 4 krs mustalla ja 4 krs valkoisella. Kun reunuksen pituus on 70 cm ja olet viimeksi neulonut 4 krs valkoisella, vedä kaitaleen alareunasta apulanka pois ja ota s:t puikolle. Silmukoi sitten avoimet s:t toisiinsa `Avonaisten silmukoiden silmukoiminen yhteen` ohjeen mukaan.

Poimi kaitaleen sivusta lakkiosaa varten 104 s lyhyelle pyöröpuikolle ja neulo seuraavasti: *2 n, 1 s takareunastaan oikein, 2 n, 8 o*, toista *-* vielä 7 kertaa. Neulo jatkossa s:t siten, miltä ne näyttävät. Lisää 4. krs:lla jokaisessa (8 s:n) oikeassa raidassa 1 s ensimmäisen s:n jälkeen ja ennen viimeistä s:aa = 120 s. Toista tällaiset lisäykset joka 4. krs vielä 4 kertaa =184 s. Vaihda työhön pidempi pyöröpuikko, kun lyhyt pyöröpuikko käy liian lyhyeksi. Lakkiosan korkeus on n. 9 cm. Kun olet neulonut 24 krs ja lakkiosan korkeus on n. 11 cm, aloita kavennukset. Eli neulo jokaisen (18 s:n) oikean raidan alussa ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli) ja neulo samojen raitojen lopussa 2 s o yhteen, työstä kapeni 16 s. Toista kavennukset samoin joka 4. krs vielä 7 kertaa =56 s. HUOM: vaihda työhön lyhyempi pyöröpuikko ja sitten sukkapuikot, kun edelliset puikot käyvät liian pitkiksi. Jokaisessa oikeassa raidassa on jäljellä 2 s. Neulo 3 krs ja neulo seuraavalla krs:lla aina oikean raidan 1. s sitä edeltävän nurjan s:n kanssa yhteen ja tee seuraavalla oikealla s:lla ja nurjalla s:lla ylivetokavennus =40 s. Jatka neulomista seuraavasti: *1 n, 1 o takareunastaan, 1 n, 2 o*, toista *-*. Neulo 3 krs ja tee samanlaiset kavennukset kuin edellä jokaisessa 2 o s:n raidassa =24 s. Neulo jatkossa kaikilla s:illa sileää neuletta. Neulo 3 krs ja sitten *nosta 2 s oikein neulomatta, neulo 1 o ja vedä nostetut s:t neulotun yli*, toista *-* =8 s. Neulo sitten nupia varten 15 krs sileää ja sen jälkeen 2 o yhteen 4 kertaa. Katkaise lanka, vedä s:iden läpi ja kiristä. Solmi nupikaitale ja päätä lanka nupin aloituskohtaan.

Viimeistely: Huovuta baretti pesukoneessa `Huovuttaminen pesukoneessa` ohjeen mukaan. Laita sitten kostea kappale jonkun sopivan pyöreän kappaleen päälle (esim. ilmapallo, kukkavaasi tai peruukkipää), venytä ja tasoita muotoonsa sekä anna kuivua.

Raidalliset lapaset

Julkaistu nrossa 6/09

Koko: M = Ennen huovutusta ranteen ympärys on n. 30 cm, kämmenen ympärys n. 25 cm ja lapasen pituus n. 42 cm.
Huovutuksen jälkeen ranteen ympärys on n. 25 cm, kämmenen ympärys n. 21 cm ja lapasen pituus n. 28 cm.

Langanmenekki: Wash+Felt-it! fine –lankaa 50 g pinkkiä (00111), punaista (00106), oranssia (00105), mustaa (00101) sekä valkoista (00102).

Sukkapuikot: Nro 5 tai käsialan mukaan.

Tiheys: Ennen huovutusta 16 s ja 22 krs ja huovutuksen jälkeen 19 s ja 33 krs sileää neuletta =10 cm.
Sileä neule suljettuna neuleena: Neulo kaikki krs:t oikein. Raidoitus: *Neulo 6 krs pinkillä, 4 krs punaisella, 8 krs oranssilla, 2 krs mustalla, 2 krs valkoisella, 2 krs mustalla, 4 krs pinkillä, 2 krs punaisella, 1 krs mustalla, 2 krs valkoisella, 1 krs mustalla ja 4 krs oranssilla*, toista *-*.

Tee näin: Luo pinkillä langalla 48 s ja jaa s:t 4:lle sukkapuikolle. Neulo sitten sileää neuletta suljettuna neuleena raidoittaen lapasten perusohjeen ja taulukon mukaan. Kavenna 12. ja 24. krs:illa molemmilla 4 s = 40 s. Kun olet neulonut 36 krs =n. 16,5 cm kaikkiaan, aloita peukalokiila. Eli lisää ennen I puikon 1. s:aa 1 s ja lisää sitten kiilan molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs kunnes kiilassa on 15 s. Jätä 17. krs:lla peukalokiilan s:t apulangalle odottamaan. Peukalokiilan korkeudeksi tuli n. 8 cm.

Luo peukalokiilan yläpuolelle 1 s puikolle IV ja 1 s puikolle I =42 s ja jatka sileää neuletta suljettuna neuleena. Neulo 2. krs:lla I puikon alussa 2 s oikein yhteen ja samalla krs:lla IV puikon lopussa 2 s oikein yhteen =40 s. Kun olet neulonut 81 krs ja lapasen pituus on n. 36,5 cm, neulo seuraavalla krs:lla jokaisen puikon lopussa 2 s oikein yhteen, työstä kapeni 4 s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 4 kertaa ja sitten joka krs 3 kertaa. Katkaise lopuksi lanka, vedä se 8 s:n läpi, kiristä ja päätä hyvin.

Peukalo: Neulo peukalokiilan apulangalla olevat s:t oranssilla langalla ja poimi niiden lisäksi aukon yläreunasta 2 s. Jaa nämä 17 s 3:lle sukkapuikolle ja aloita suljettuna neuleena sileä neule. Kun olet neulonut 19 krs (=n. 8,5 cm), aloita kavennukset. Eli neulo jokaisen puikon lopussa 2 s oikein yhteen kunnes työssä on jäljellä 5 s. Katkaise lanka, vedä s:iden läpi, kiristä ja päätä hyvin. Tee toinen lapanen samoin.

Huovuta lapaset pesukoneessa (kts. Vinkit). Venytä kosteat lapaset muotoonsa ja anna kuivua.

Parhaat käsityöliikkeet

Kauneimmat Käsityöt 3/17

Erikoisnumero

Uusin erikoisnumero Kodikasta virkaten ja neuloen! Soita ja tilaa p. 08-537 0370 tai tilaajapalvelu(@)kolmiokirja.fi.