Joustinneulejakku, ohje 9

2010 / 
5

5 KK
9
Joustinneuleinen jakku
Koko: 36/38(40/42)
Valmiin neuleen mitat: Vartalon ympärys 96(104) cm, koko pituus 64 cm ja hihan sisäpituus 44(42) cm.
Langanmenekki: Online Linie 110 Timona -lankaa 600(650) g harmaasinistä (08).
Lankatiedustelut: Vihreä Vyyhti, www.vihreavyyhti.fi, puh. 09-753 7504.
Ohjetiedustelut: Irja Mäkinen puh. 03-688 1283, ma-ke klo 10-14.
Puikot: Nro 4-4,5 tai käsialan mukaan.
Muut tarvikkeet: 4 nappia.
Tiheys: 22 s ja 29 krs joustinneuletta =10 cm.
Joustinneule: 2 o, 2 n, aloita joustinneule työn nurjan puolen krs:lla reuna-s, 1 n, 2 o, 2 n jne., tee toiseenkin reunaan reuna-s.
Takakappale: Luo 106(114) s ja aloita joustinneule. Kun kappaleen korkeus on 20 cm, neulo 24(28) s, neulo seuraavat 14 s ja merkitse s:t, neulo 30 s, sitten 14 s ja merkitse s:t, neulo loput 24(28) s. Neulo seuraavalla työn oikean puolen krs:lla kavennukset molempien merkittyjen s-ryhmien kohdalla seuraavasti: neulo 2 o, 1 n, 2 o yhteen, 1 o, 2 n, 1 o, tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli), neulo 1 n, 2 o. Neulo seuraavalla työn oikean puolen krs:lla merkittyjen s-ryhmien kohdalla seuraavasti: neulo 2 o, 2 o yhteen, 1 o, 2 n, 1 o, tee ylivetokavennus, neulo 2 o. Neulo sitä seuraavalla työn oikean puolen krs:lla merkittyjen s-ryhmien kohdalla seuraavasti: neulo 1 o, 2 o yhteen, 1 o, 2 n, 1 o, tee ylivetokavennus, neulo 1 o. Neulo vielä seuraavalla työn oikean puolen krs:lla merkittyjen s-ryhmien kohdalla seuraavasti: neulo 2 o yhteen, 1 o, 2 n, 1 o ja tee ylivetokavennus. Työstä kapeni yhteensä 16 s. Kun kappaleen korkeus on 29 cm, lisää kavennuksista jääneiden ensimmäisten 2 o s:n oikeaan reunaan 1 s (lisäys: ota kahden s:n välinen lankalenkki puikolle ja neulo se joustinneuletta) ja lisää samalla kerroksella toisten 2 o s:n vasempaan reunaan 1 s. Toista tällaiset lisäykset joka 2. krs vielä 3 kertaa. Työssä on nyt alkuperäinen s-luku.
Kun kappaleen korkeus on 42(40) cm, aloita kädentiekavennukset. Eli neulo työn oikean puolen krs:lla 9 s, nosta 1 s neulomatta, neulo 4 s oikein yhteen ja vedä nostettu s kavennuksen yli, neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 14 s, neulo 5 s oikein yhteen ja neulo 9 s =98(106) s. Toista tällaiset kavennukset 6 cm:n kuluttua vielä kerran =90(98) s. Kun kappaleen korkeus on 61 cm, päätä keskimmäiset 28 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Päätä vielä pääntien reunassa joka 2. krs 1x3 s, 2x2 s ja 1x1 s ja päätä samalla sivusta lähtien olkaa varten joka 2. krs 1x5(6) s ja 3x6(7) s. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.
Vasen etukappale: Luo 51(55) s ja aloita joustinneule nurjan puolen krs:lla etureunasta lähtien reuna-s:n sisäpuolella 2 n, 2 o jne. Tee sivukavennukset sekä –lisäykset ja sitten kädentiekavennukset kuten takana. Kun kappaleen korkeus on 36 cm, aloita pääntien viistotus. Eli neulo kunnes etureunassa on jäljellä 11 s, neulo 5 s o yhteen ja neulo krs:n loput s:t. Toista tällaiset kavennukset joka 12. krs vielä 4 kertaa. Päätä lopuksi sivusta lähtien olan s:t samoin ja samalla korkeudella kuin takana. Neulo oikea etukappale vasemman peilikuvana.
Hihat: Luo 58(66) s ja neulo joustinneuletta. Kun hihan pituus on 12 cm, merkitse kappaleen keskimmäiset 10 s. Lisää sitten näiden 10 s:n molemmissa reunoissa 1 s joka 2. krs 4 kertaa =66(74) s. Merkitse nyt keskimmäiset 18 s ja lisää sitten 15 krs:n kuluttua näiden s:iden molemmissa reunoissa 1 s ja toista tällaiset lisäykset joka 2. krs vielä 3 kertaa =74(82) s. Kun hihan pituus on 44(42,5) cm, neulo työn oikean puolen krs:lla 1 s, nosta 1 s neulomatta, neulo 4 s oikein yhteen ja vedä nostettu s kavennuksen yli, neulo samaa kerrosta kunnes vasemmassa reunassa on jäljellä 6 s, neulo 5 s oikein yhteen ja neulo 1 s. Toista tällaiset kavennukset joka 6. krs vielä kerran ja sitten joka 4. krs 6(7) kertaa. Kun hihan kokopituus on 56 cm, päätä loput 10 s kerralla.
Viimeistely: Levitä kappaleet alustalle mittoihinsa, kostuta sumuttamalla ja anna kuivua. Ompele olkasaumat sekä sivu- ja hihasaumat. Poimi etureunoista ja pääntien reunoista yhteensä 324 s ja aloita sitten nurjan puolen krs:lla joustinneule reuna-s:n sisäpuolella 2 n, 2 o jne. Kun jousteen korkeus on 2,5 cm, tee napinlävet oikeaan etureunaan: neulo 13 s, *neulo 2 s ylivetäen oikein yhteen, ota lk puikolle, neulo 2 o yhteen ja neulo 16 s*, toista *-* vielä 3 kertaa ja neulo krs:n loput s:t. Neulo seuraavalla krs:lla ensimmäinen lk oikein ja toinen lk takareunastaan oikein. Kun jousteen korkeus on 5 cm, päätä s:t joustetta neuloen. Kiinnitä lopuksi hihat ja napit.

Parhaat käsityöliikkeet

Kauneimmat Käsityöt 6/17

Erikoisnumero

Uusin erikoisnumero Käsityön ABC 8! Soita ja tilaa p. 08-537 0370 tai tilaajapalvelu(@)kolmiokirja.fi.