Isokuvioiset kirjoneulesukat

2014 / 
ABC 5

Koko: 38/40 - 41/44
Jalkapohjan pituus: 23 - 26 cm
Sukan pituus: 58 - 65 cm
Langanmenekki: Garnstudion Drops Karisma:
100-100 g nro 01, luonnonvalkoinen
200-250 g nro 16, tummanharmaa

Sukkapuikot nro 3,5.
Sukkapuikot nro 3 (joustinneuleeseen).
Neuletiheys: 22 s x 30 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.
Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.1-M.4. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

Kantapääkavennukset:
1. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-7 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-7 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-6 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-6 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Kavenna kunnes puikoilla on 13-15 s jäljellä.

Sukka: Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 3 tummanharmaalla langalla 68-76 s. Neulo 2 o/2 n -joustinta kunnes työn pituus on 13-16 cm. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 2 krs sileää neuletta ja lisää samalla 1. krs:lla tasavälein 2-4 s = 70-80 s. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun. Neulo sitten kaikilla silmukoilla M.1:n mukaisesti 1 mallikerta. Seuraava krs neulotaan näin: neulo ensimmäisillä 65-75 s:lla M.2:n mukaisesti (aloita halutun koon nuolen kohdalta ja neulo kohti piirroksen vasenta reunaa) ja neulo sitten viimeisillä 5 s:lla M.3:n mukaisesti. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun työn pituus on 29-32 cm, aloita kavennukset pohjetta varten, eli neulo 2 ensimmäistä s M.3:n silmukoiden jälkeen oikein yhteen ja neulo 2 viimeistä s ennen M.3:n silmukoita kiertäen oikein yhteen (eli neulo silmukat takakautta yhteen, eikä etukautta). Toista kavennukset 4 krs välein yht. 11-14 kertaa (kavenna M.2:n silmukoita) = 48-52 s. Kun työn pituus on 50-56 cm, jätä ensimmäiset 10-11 s puikoille, siirrä seuraavat 23-25 s apulangalle (= keskellä jalan päällä) ja jätä loput 15-16 s puikoille = 25-27 s kantapäätä varten. Neulo nyt kantapään silmukoilla seuraavasti: neulo 1 krs tummanharmaalla langalla ja jatka sitten neulomalla M.4:n mukaisesti. Kun kantalapun pituus on 5-6 cm, tee kantapääkavennukset - lue ”kantapääkavennukset” yllä.

Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 12-13 s ja siirrä apulangan 23-25 s takaisin puikoille = 60-66 s. Jatka sitten jalan päällä olevilla 24-26 s:lla mallineuletta M.2:n mukaisesti kuten aiemmin, näiden silmukoiden molemmin puolin oleva s neulotaan tummanharmaalla langalla ja loput s:t neulotaan M.4:n mukaisesti. Kavenna samalla kummassakin sivussa seuraavasti: neulo kunnes jäljellä on 3 s ennen M.2:n silmukoita, neulo 2 s oikein yhteen, 1 s tummanharmaalla langalla, M.2, 1 s tummanharmaalla langalla, 2 s oikein yhteen. Kavenna tällä tavoin joka 2. krs yht. 6 kertaa = 48-54 s. Jatka neulomista kunnes jalkapohjan pituus on n. 19-21 cm (= n. 4-5 cm jäljellä). Neulo kaikilla silmukoilla 1 krs tummanharmaalla langalla ja jatka sitten neulomalla M.4:n mukaisesti lopulliseen mittaan asti (jalkapohjan kummassakin sivussa oleva s neulotaan tummanharmaalla langalla). Tee samalla kärkikavennukset kummankin sivun tummanharmaan silmukan molemmin puolin, eli neulo luonnonvalkoisella langalla 2 viimeistä s ennen tummanharmaa s oikein yhteen ja neulo 2 ensimmäistä s tummanharmaan silmukan jälkeen kiertäen oikein yhteen. Kavenna tällä tavoin joka 2. krs yht. 3 kertaa = 36-42 s. Kavenna sitten vielä jokaisella krs:lla yht. 7-9 kertaa = 8-6 s. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä ja päättele langanpäät huolellisesti.

Ohjekuva: 

Parhaat käsityöliikkeet

Kauneimmat Käsityöt 6/17

Erikoisnumero

Uusin erikoisnumero Käsityön ABC 8! Soita ja tilaa p. 08-537 0370 tai tilaajapalvelu(@)kolmiokirja.fi.