Neulemekko ja vauvan neulesetti

Osio: 
Neulonta
Kuva: 

Julkaistu Kauneimmat Lasten neuleet –lehdessä 1/10

Koko: 6-9 (12-18) kk

Mekon mitat: Vartalon ympärys 44 (49) cm, pituus 40 (45) cm ja hihan sisäpituus 17 (21) cm.

Langan menekki: Sandnes Lanett (100 % merinovillaa, 50 g = n. 195 m) -lankaa vaaleanpunaista 4402: 200 (250) g.

Pyörö- ja sukkapuikot: Nro 2,5-3 tai käsialan mukaan.

Muut tarvikkeet: Virkkuukoukku nro 2,5 ja 3 nappia.

Tiheys: 34 s vohvelineuletta ja 29 s sileää neuletta = 10 cm.

Vohvelineule: S-luku on jaollinen 4:llä. 1.krs: *neulo ensin toinen silmukka ensimmäisen s:n edestä oikein ja vasta sitten ensimmäinen s oikein, pudota neulotut s:t vasemmalta puikolta. Neulo sitten toinen silmukka ensimmäisen s:n takaa oikein ja vasta sitten ensimmäinen s oikein, pudota neulotut s:t vasemmalta puikolta*, toista *-*. 2.krs: (np) neulo s:t nurin. 3.krs: *neulo ensin toinen silmukka ensimmäisen s:n takaa oikein ja vasta sitten ensimmäinen s oikein, pudota neulotut s:t vasemmalta puikolta. Neulo sitten toinen silmukka ensimmäisen s:n edestä oikein ja vasta sitten ensimmäinen s oikein, pudota neulotut s:t vasemmalta puikolta*, toista *-*. 4.krs: neulo s:t nurin. Toista 1.-4. krs:ia. Kun neulot vohvelineuletta suljettuna neuleena, neulo parilliset krs:t oikein.

Mekko neulotaan pääntieltä helmaan, tee ensin vasen takakappale: Luo 32 (36) s ja neulo 28 (32) n, 4 o. Neulo jatkossa 4 s aina oikein (=napitusvara) ja aloita 28 (32) s:lla vohvelineule. Kun kappaleen korkeus on 8 (9) cm, jätä s:t apupuikolle odottamaan ja neulo takakappaleen oikea puoli muuten peilikuvaksi, mutta tee 2 napinläpeä niin, että ne tulevat 2 cm:n päähän kappaleen ylä- ja alareunasta. Tee napinläpi siten, että neulot 2 o, päätä 2 s ja neulo krs:n loput s:t. Luo seuraavalla krs:lla s:t uudelleen.

Etukappale: Luo toisen olan 16 (20) s ja neulo 1 krs nurin. Aloita sitten näillä s:illa vohvelineule. Kun kappaleen korkeus on 6 cm, katkaise lanka. Tee toinen samanlainen kappale. Ota sitten molemmat s:t samalle puikolle ja luo niiden väliin pääntietä varten 24 s. Jatka näillä s:illa vohvelineuletta kunnes olet kaikkiaan neulonut 10 (11) cm (=2 cm pidempi kuin takakappaleet), tee viimeksi sama mallineuleen krs kuin takana. Ota sitten kaikki etu- ja takakappaleen s:t samalle pyöröpuikolle ja luo molempiin sivuihin 16 s =152 (168) s. Jatka molemmissa reunoissa 4 s:lla ainaoikeaa ja muilla s:illa vohvelineuletta.

Helmaosa: Kun olet neulonut kaikilla s:illa 2 (3) cm, aloita helmaosa oikean puolen krs:lla seuraavasti: päätä 4 s, neulo 7 o, 1 n, 8 s:lla vohvelineuletta, 1 n, 14 (18) o, 1 n, 8 s:lla vohvelineuletta, 1 n, 14 (18) o, 1 n, 8 s:lla vohvelineuletta, 1 n, 14 o, 1 n, 8 s:lla vohvelineuletta, 1 n, 14 (18) s:lla vohvelineuletta, 1 n, 8 s:lla vohvelineuletta, 1 n, 14 (18) s:lla vohvelineuletta, 1 n, 8 s:lla vohvelineuletta, 1 n. Neulo pienemmässä koossa 2 s o yhteen 4 kertaa siten, että voit neuloa loput 7 s oikein. Neulo suuremmassa koossa 11 s o. Neulo sitten suljettuna neuleena 1 krs muuten oikein, mutta neulo jokainen yksittäinen nurja s nurin nyt ja myöhemminkin. HUOM: lisää samalla suuremmassa koossa etukappaleen oikeaan 14 s:n raitaan 4 s tasavälein. Jatka 8 s:n raidoissa vohvelineuletta, neulo niiden reunoissa 1 s nurin ja muut s:t oikein. Lisää samalla jokaisen sileän osan molemmissa reunoissa 1 s joka 6. krs. Kun koko mekon pituus on 38 (43) cm, neulo kaikilla s:illa vuorotellen 1 krs nurin ja 1 krs oikein 10 krs:n ajan. Päätä s:t löyhästi.

Hihat: Luo sukkapuikoille 32 (34) s ja neulo suljettuna neuleena vuorotellen 1 krs nurin ja 1 krs oikein 10 krs:n ajan. Lisää viimeisellä krs:lla 10 s tasavälein. Aloita sitten keskimmäisillä 8 s:lla vohvelineule, neulo niiden molemmin puolin 1 s nurin ja neulo muut s:t oikein. Merkitse krs:n 1. s ja lisää sen molemmin puolin 1 s joka 2. cm kunnes työssä on 54 (58) s. Kun hihan pituus on 17 (21) cm, päätä hihan alapuolelta 12 s ja jatka mallineuleita tasona. Päätä samalla pyöriötä varten molemmissa reunoissa joka 2. krs 8x2 s. Päätä loput s:t kerralla.
Viimeistely: Ompele olkasaumat ja kiinnitä hihat. Poimi pääntien reunasta 72 (78) s ja neulo 5 krs oikein, kavenna samalla etukappaleen pääntien sisäkulmissa 2 s joka 2. krs. Tee 3. krs:lla takakappaleen halkion reunaan ylin napinläpi samoin ja samaan linjaan kuin edellisetkin. Päätä s:t ja kiinnitä napit.

Vaaleansininen setti

Koko: 0-3 (3-6) 9-12 kk

Jakun mitat: Vartalon ympärys 45 (53) 61 cm, koko pituus 27 (29) 32 cm ja hihan sisäpituus 15 (17) 19 cm.

Haalarin mitat: Lahkeen pituus 16 (20) 24 cm.

Langan menekki: Sandnes Lanett (100 % merinovillaa, 50g =195m) –lankaa jakkuun ja myssyyn vaaleansinistä 6501: 200 (200) 250 g.

Muut tarvikkeet: 5 nappia jakkuun.

Pyörö- ja sukkapuikot: Nro 2 ja 2,5 tai käsialan mukaan.

Tiheys: 31 s sileää neuletta paksummilla puikoilla = 10 cm.

Vohvelineule: S-luku on jaollinen 4:llä. 1.krs: *neulo ensin toinen silmukka ensimmäisen s:n edestä oikein ja vasta sitten ensimmäinen s oikein, pudota neulotut s:t vasemmalta puikolta. Neulo sitten toinen silmukka ensimmäisen s:n takaa oikein ja vasta sitten ensimmäinen s oikein, pudota neulotut s:t vasemmalta puikolta*, toista *-*. 2.krs: (np) neulo s:t nurin. 3.krs: *neulo ensin toinen silmukka ensimmäisen s:n takaa oikein ja vasta sitten ensimmäinen s oikein, pudota neulotut s:t vasemmalta puikolta. Neulo sitten toinen silmukka ensimmäisen s:n edestä oikein ja vasta sitten ensimmäinen s oikein, pudota neulotut s:t vasemmalta puikolta*, toista *-*. 4.krs: neulo s:t nurin. Toista 1.-4. krs:ia. Kun neulot vohvelineuletta suljettuna neuleena, neulo parilliset krs:t oikein.

Jakku

Taka- ja etukappaleiden alaosa: Luo ohuemmalle pyöröpuikolle 134 (158) 182 s ja neulo tasona ainaoikeaa (= kaikki krs:t oikein). Kun olet neulonut 14 krs, vaihda työhön paksumpi pyöröpuikko ja neulo reuna-s:iden sisäpuolella sileää neuletta 8 krs. Neulo sitten reuna-s:iden sisäpuolella vohvelineuletta 8 krs ja aloita sen jälkeen jälleen sileä neule. Kun kappaleen korkeus on 17 (18) 20 cm, jaa työ oikean puolen krs:lla hihoja varten kolmeen osaan seuraavasti: neulo 28 (34) 40 s =oikea etukappale, päätä 10 s hihaa varten, neulo 58 (70) 82 s =takakappale, päätä 10 s ja neulo loput 28 (34) 40 s =vasen etukappale. Jätä s:t odottamaan kunnes olet tehnyt hihat.

Hihat: Luo ohuemmille sukkapuikoille 34 (38) 40 s ja neulo suljettuna neuleena ainaoikeaa (=neulo vuorotellen 1 krs nurin ja 1 krs oikein) 14 krs. Lisää viimeisellä krs:lla s-luvuksi tasavälein 47 (51) 55 s. Vaihda työhön paksummat sukkapuikot, aloita krs:n 1. s:lla sileä nurja neule, neulo keskimmäisillä 8 s:lla vohvelineuletta ja neulo muilla s:illa sileää neuletta. Lisää samalla krs:n 1. nurjan s:n molemmin puolin 1 s joka 2. cm kunnes työssä on 59 (65) 71 s. Kun hihan pituus on 15 (17) 19 cm, ja olet samassa kohtaa vohvelineuletta kuin miehustassa, päätä hihan alapuolelta 10 s ja jätä loput s:t odottamaan. Neulo toinen hiha samoin.

Raglankaarroke: Ota kaikki s:t samalle paksummalle pyöröpuikolle, hihat etu- ja takakappaleiden väliin =212 (248) 284 s. Jatka sileää neuletta ja hihojen vohvelineuleita kuten aiemminkin. Tee samalla raglankavennukset eli neulo työn oikean puolen krs:lla kunnes etukappaleesta on jäljellä 3 s, tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli), neulo 2 s o ja sitten 2 s o yhteen. Toista tällaiset kavennukset muissakin kappaleiden rajakohdissa, työstä kapeni 8 s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs 16 (18) 20 kertaa =84 (104) 124 s. Jatka sitten raglankavennuksia ja tee samalla etukappaleelle pääntie. Eli neulo kunnes ennen etureunaa on jäljellä 8 s, käänny, nosta 1 s neulomatta (kiristä lankaa) ja neulo toiseenkin reunaan kunnes jäljellä on 8 s. Käänny, nosta 1 s neulomatta ja neulo kunnes etureunassa on jäljellä 16 s. Jatka tähän tapaan neuloen aina 8 s vähemmin ja nostaen s:n neulomatta kääntymisen jälkeen. Kun molemmissa reunoissa on 4 kääntymiskohtaa, neulo krs:n loppuun. Vaihda työhön ohuempi pyöröpuikko, neulo 1 krs oikealta oikein ja kavenna samalla s-luvuksi tasavälein 68 (72) 76 s. Neulo vielä 8 krs oikein ja päätä s:t työn nurjalla puolella.

Viimeistely: Ompele kainalosaumat.

Poimi oikean etukappaleen etureunasta ohuemmille puikoille n. 15-16 s aina 5 cm:n matkalta ja neulo ainaoikeaa 10 krs, päätä s:t. Merkitse tähän reunukseen 5 napinpaikkaa siten, että ylin tulee 2 s:n päähän pääntieltä ja seuraavat aina n. 5 cm:n päähän edellisestä. Tee sitten toiseen reunaan samanlainen reunus, mutta tee sen 4. krs:lla nappien kohdille napinlävet siten, että otat lk:n puikolle ja neulot 2 s o yhteen. Kiinnitä lopuksi napit.

Haalarit

Langan menekki: Sandnes Lanett (100 % villaa, 50g =190m) –lankaa vaaleansinistä 6501: 150 (200) 200 g.

Pyörö- ja sukkapuikot: Nro 2 ja 2,5 tai käsialan mukaan.

Muut tarvikkeet: 15 (17) 17 pientä nappia.

Aloita toisen lahkeen suusta: Luo ohuemmille puikoille 40 (42) 44 s ja neulo tasona 14 krs ainaoikeaa. Lisää viimeisellä krs:lla 31 s tasavälein =71 (73) 75 s. Vaihda työhön paksummat puikot ja aloita sileä neule. Lisää sileän neuleen aikana lahkeen molemmissa reunoissa 1 s ensin joka 4. krs 10 (14) 18 kertaa ja sitten joka 2. krs 7 kertaa =105 (115) 125 s. Kun lahkeen pituus on n. 16 (20) 24 cm, jätä s:t odottamaan ja tee toinen lahje samoin.

Ota sitten kaikki s:t samalle paksummalle pyöröpuikolle, lisäykset vastakkain ja jatka näillä 210 (230) 250 s:lla sileää neuletta suljettuna neuleena. Laita heti merkkilangat keskelle eteen ja –taakse 2 s:n ympärille. Neulo sitten ennen molempia merkkilankoja 2 s oikein yhteen ja neulo merkkilankojen jälkeen 2 s takareunoistaan oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 6 kertaa =182 (202) 222 s. Kun haaran korkeus on 18 (20) 22 cm, laita sivuihin merkkilangat siten, että taakse tulee 90 (100) 110 s ja eteen tulee 92 (102) 112 s. Tee sitten takakappaleen korotus eli neulo kunnes ennen toista merkkiä on jäljellä 6 s, käänny, nosta 1 s neulomatta ja neulo kunnes ennen toista merkkiä on jäljellä 6 s. Käänny, nosta 1 s neulomatta ja neulo 6 s vähemmin kuin edellisellä kerroksella. Jatka tähän tapaan jolloin nostat aina krs:n 1. s:n neulomatta ja neulot sitten 6 s vähemmin kuin edellisellä kerralla. Kun molemmissa reunoissa on 5 (6) 6 kääntymiskohtaa, neulo 1 krs ja kavenna samalla 62 (74) 86 s tasavälein =120 (128) 136 s. Aloita näillä s:illa vohvelineule. Kun olet neulonut vohvelineuletta 2 cm, jaa työ sivuista kahteen osaan kädenteitä varten ja neulo yläosat erikseen.

Etukappaleen yläosa: Jatka etukappaleen 60 (64) 68 s:lla vohvelineuletta ja päätä heti molemmissa reunoissa kädentietä varten joka 2. krs 1x3 s, 1x2 s ja 2x1 s =46 (50) 54 s. Kun kädentien korkeus on 7 (8) 9 cm, päätä keskimmäiset 14 (14) 16 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Kavenna vielä pääntien reunassa 1 s ensin joka krs 6 kertaa ja sitten joka 2. krs 2 kertaa. Kun kädentien korkeus on 10 (11) 12 cm, päätä loput eli olan 8 (10) 11 s kerralla. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Takakappaleen yläosa: Tee sivuissa kädentiekavennukset kuten edessä. Kun kädentien korkeus on 8 (9) 10 cm, päätä keskimmäiset 20 (20) 22 s pääntietä varten ja neulo ensin toinen puoli. Kavenna vielä pääntien reunassa 1 s joka krs 5 kertaa. Päätä lopuksi olan s:t kerralla samalla korkeudella kuin edessä. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

Viimeistely: Poimi ohuemmille puikoille etukappaleen pääntien reunasta 38 (42) 46 s ja neulo ainaoikeaa 6 krs, päätä s:t. Poimi sitten takakappaleen pääntien reunasta ohuemmille puikoille 30 (34) 38 s ja neulo 6 krs ainaoikeaa, päätä s:t. Poimi toisen kädentien reunasta ohuemmille puikoille n. 3 s aina 4 krs:n matkalta (ja alareunasta vastaavasti s:ita). Neulo näillä s:illa 6 krs ainaoikeaa, päätä s:t. Tee toisen kädentien reunaan samanlainen reunus. Ompele takakappaleen molemmille olkapäille 2 napituslenkkiä ja kiinnitä etukappaleen olkapäille vastaaviin kohtiin napit.

Poimi lahkeiden sisäreunasta takakappaleen puolelta ohuemmille puikoille n. 6 s aina 2 cm:n matkalta ja neulo ainaoikeaa 10 krs, päätä s:t. Merkitse tähän reunukseen 11 (13) 13 napin paikkaa tasavälein siten, että keskimmäinen tulee keskelle haaraa. Tee sitten etukappaleen reunus vastaavasti, mutta tee reunuksen 4. krs:lla nappien kohdille napinlävet. Tee napinlävet siten, että otat lk:n puikolle ja neulo 2 o yhteen. Päätä lopuksi s:t kerralla. Kiinnitä napit.

Korvalappumyssy

Tee näin: Luo ohuemmille sukkapuikoille 86 (94) 102 s ja neulo suljettuna neuleena ainaoikeaa (=vuorotellen 1 krs nurin ja 1 krs oikein) 14 krs. Lisää viimeisellä krs:lla 10 s tasavälein =96 (104) 112 s. Vaihda työhön paksummat sukkapuikot ja neulo sileää neuletta 8 krs. Neulo sitten vohvelineuletta 8 krs ja neulo loppuajan sileää neuletta. Kun myssyn korkeus on 10 (10,5) 11 cm, aloita kavennukset. 1.kavennuskerros: *neulo 2 o yhteen, 10 (11) 12 o*, toista *-*. Neulo 1 krs oikein ja tee 2.kavennuskerros: *neulo 2 o yhteen, 9 (10) 11 o*, toista *-*. Jatka kavennuksia tähän tapaan joka 2. krs, kavennusten väleistä jää aina 1 s pois. Kun työssä on jäljellä 48 s, tee kavennuksia joka krs kunnes työssä on jäljellä 8 s. Katkaise lanka, vedä s:iden läpi, kiristä ja päätä hyvin.

Korvalaput: Luo paksummille puikoille 95 s ja neulo 1 krs oikein. Neulo sitten 2 o, käänny ja neulo takaisin. Neulo 4 o, käänny ja neulo takaisin. Jatka tähän tapaan neuloen aina 2 s enemmin. Kun työssä on 20 s, käänny ja neulo takaisin. Neulo sitten 18 s, käänny ja neulo takaisin. Neulo 16 s, käänny ja neulo takaisin. Jatka tähän tapaan neuloen aina 2 s vähemmin kuin edellisellä kerralla. Kun työssä on jäljellä 2 s, käänny ja neulo takaisin. Neulo sitten kaikilla 95 s:lla 1 krs oikein ja päätä s:t oikeaa neuloen. Tee toinen korvalappu samoin. Kiinnitä laput myssyn alareunaan, jätä niiden väliin takana n. 7-8 cm.

Tossut

Langan menekki: Sandnes Lanett (100 % villaa, 50g =190m) –lankaa vaaleansinistä 6501: 50 g ja valkoista 1001: 50 g.
Muut tarvikkeet: 2 pientä nappia.

Luo paksummille sukkapuikoille valkoisella langalla 50 (54) 58 s ja neulo suljettuna neuleena 1 o, 1 n –joustinneuletta 9 (10) 11 cm. Jatka sitten päällistä varten vain keskimmäisillä 15 (15) 17 s:lla joustinneuletta, jätä muut s:t odottamaan. Kun olet neulonut 2 (2) 2,5 cm, vaihda työhön v.sininen lanka, neulo 1 krs oikein ja kavenna samalla s-luvuksi tasavälein 10 (10) 12 s. Neulo sitten ainaoikeaa (=kaikki krs:t oikein) kunnes päällisen pituus on 4 (4,5) 5 cm. Poimi päällisen molemmista reunoista v.sinisellä langalla 12 (13) 14 s ja ota kaikki muutkin s:t työhön. Ota työhön niin monta sukkapuikkoa että pystyt neulomaan näillä s:lla ainaoikeaa. Neulo ainaoikeaa tasona (käänny aina kantapään kohdalla) ja kavenna 1. krs:lla joustinneule-s:iden kohdalla s-luvuksi tasavälein 53 (57) 61 s. Kun olet neulonut kaikilla s:illa 12 krs, aloita kärjen kavennukset. Eli neulo 21 (23) 24 s o, 2 s o yhteen, 7 (7) 9 s o, 2 s o yhteen ja 21 (23) 24 s o. Toista kavennukset näissä samoissa kohdin joka 2. krs, kavennusten välistä jää aina varpaiden kohdassa 2 s pois. Kun kavennusten väleissä ei ole enää s:ita jäljellä, neulo 1 krs ja päätä sitten s:t kerralla.

Viimeistely: Ompele pohja- ja kantapääsaumat. Poimi v.sinisellä langalla ohuemmilla puikoilla päällisen aloituskohdasta v.sinisistä s:ista 4 s ja neulo näillä s:illa ainaoikeaa nilkkaremmiä varten. Kun remmi ylettyy vastaavaan kohtaan tossun toisella puolella, päätä s:t. Ompele remmin päähän napitussilmu ja kiinnitä nappi vastaavaan kohtaan tossua. Tee toinen tossu muuten samoin, mutta aloita nilkkaremmi tossun toisesta sivusta.

Parhaat käsityöliikkeet

Kauneimmat Käsityöt 3/17

Erikoisnumero

Uusin erikoisnumero Kodikasta virkaten ja neuloen! Soita ja tilaa p. 08-537 0370 tai tilaajapalvelu(@)kolmiokirja.fi.