Naisen A-linjainen jakku

Osio: 
Neulonta
Kuva: 

Julkaistu nrossa 4/09

Koko: S-M-L-XL

Valmiin neuleen mitat: Vartalon ympärys 88-92-97-102 cm, koko pituus 76-79-82-85 cm ja hihan sisäpituus 46-47-48-48 cm

Langanmenekki: Sandnes Alpakka (100 % alpakkaa, 50g =110m) –lankaa 600-650-700-700 g sinistä (6072).

Lankatiedustelut: Tekstiiliteollisuus Oy, puh. 019-529 2100.

Ohjetiedustelut: Irja Mäkinen puh. 03-688 1283, ma-ke klo 10-14.

Puikot: Nro 3,5 sekä hihoja ja kaarroketta varten pyöröpuikot nro 3,5 tai käsialan mukaan.

Muut tarvikkeet: 4 nappia.

Joustinneule: 1 o, 1 n. Ainaoikeinneule: neulo kaikki krs:t oikein. Pintaneuleet: neulo piirrosten A, B ja C mukaan.

Tiheys: 22 s ainaoikeaa ja 23 s pintaneuletta = 10 cm.

Takakappale: Luo 122-129-138-145 s ja neulo joustinneuletta 1 cm. Aloita sitten ainaoikeinneule. Kun kappaleen korkeus on 5 cm, kavenna molemmissa reunoissa 1 s ja toista sitten kavennukset joka 5. cm vielä 3 kertaa ja sitten joka 3. cm 8-8-9-9 kertaa =98-105-112-119 s. Kun kappaleen korkeus on 45-46-47-48 cm, aloita pintaneule piirroksen B mukaan. Kun kappaleen korkeus on 52-54-55-57 cm, päätä molemmissa reunoissa kädentietä varten kerralla 5 s ja jätä loput 88-95-102-109 s odottamaan.

Vasen etukappale: Luo 71-74-79-82 s ja neulo muuten joustinneuletta, mutta neulo krs:n lopussa eli etureunassa 13 s:lla piirroksen C mukaan. Kun olet neulonut 1 cm:n, aloita joustinneule-s:illa ainaoikeinneule ja jatka etureunan 13 s:lla kuten aiemminkin. Kavenna sivussa 12-12-13-13 s kuten takana =59-62-66-69 s. HUOM: jotta etureuna ei alkaisi liekottaa, jätä etureunan 13 s neulomatta n. 20 krs:n välein eli neulo tällöin ainaoikeinneule-s:t, käänny ja neulo takaisin. Neulo seuraavalla krs:lla jälleen kaikki s:t. Kun kappaleen korkeus on 45-46-47-48 cm, aloita sivusta lähtien pintaneule piirroksen B mukaan eli toista 7 s:n mallikertaa 6-7-7-8 kertaa ja neulo vielä piirroksesta 4-0-4-0 s, jatka lopuilla 13 s:lla kuten aiemminkin. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun kappaleen korkeus on 52-54-55-57 cm, päätä sivusta 5 s kuten takana. Jätä loput s:t odottamaan.

Oikea etukappale: Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi. Tee nyt etureunan 13 s piirroksen A mukaan. Kun kappaleen korkeus on 45-46-47-48 cm, aloita 13 s:n sisäpuolella pintaneule piirroksen B mukaan niin, että teet siitä ensin viimeiset 4-0-4-0 s ja toista sitten 7 s:n mallikertaa 6-7-7-8 kertaa. Neulo jatkossa s:t tässä järjestyksessä. Kun olet neulonut pintaneuletta 1 cm:n, tee etureunaan napinläpi. Eli neulo etureunasta 2 s, päätä 3 s ja neulo krs:n loput s:t. Luo napinläpi-s:t seuraavalla krs:lla uudelleen. Toista tällaiset napinlävet vielä 3 kertaa tasavälein siten, että ylin tulee 1 cm:n päähän pääntieltä. Pääntie alkaa, kun kappaleen pituudesta puuttuu 7-8-8-9 cm. Kun kappaleen korkeus on 52-54-55-57 cm, päätä sivussa 5 s ja jätä loput s:t odottamaan.

Hihat: Luo 77-84-84-91 s ja neulo suljettuna neuleena pintaneuletta piirroksen B mukaan. Kun hihan pituus on 46-47-48-48 cm, päätä hihan alapuolelta 8 s kerralla ja jätä loput s:t odottamaan. Neulo toinen hiha samoin.

Kaarroke: Ompele ensin sivusaumat. Ota sitten kaikki odottamassa olevat s:t samalle pyöröpuikolle, laita hihat etu- ja takakappaleiden väliin. Jatka mallineuleita ja aloita raglankavennukset. Eli neulo jokaisessa 4:ssä kappaleiden rajakohdassa kavennus: tee ylivetokavennus (=nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s ja vedä nostettu s neulotun yli), neulo 1 o ja 2 o yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs, kavennuskerroksella kapenee aina 8 s. HUOM: muista tehdä oikeassa etukappaleessa napinlävet. Kun koko kappaleen pituudesta puuttuu 7-8-8-9 cm, päätä molemmista etureunoista pääntietä varten kerralla 11-11-12-13 s. Jatka raglankavennuksia ja päätä samalla pääntien reunoissa 2 s aina krs:n alussa. Kun kappaleen koko pituus on 76-79-82-85 cm, päätä s:t kerralla.

Viimeistely: Poimi pääntien reunasta pyöröpuikolle 1 s jokaisen s:n kohdalta paitsi jätä joka 4: silmukka väliin. Neulo näillä s:illa ainaoikeaa 6 krs, päätä s:t. Kiinnitä lopuksi napit.

Parhaat käsityöliikkeet

Kauneimmat Käsityöt 3/17

Erikoisnumero

Uusin erikoisnumero Kodikasta virkaten ja neuloen! Soita ja tilaa p. 08-537 0370 tai tilaajapalvelu(@)kolmiokirja.fi.